Latest Stories

 Tidak dapat dinafikan, kecacatan (terdedah atau tersembunyi) sistem pilihanraya kita di bawah pengendalian Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang kebebasannya boleh diragui, memang bukan sesuatu yang baru.


Malah, seawal tahun 1969, Front Socialist yang merupakan gabungan Parti Buruh dan Parti Rakyat Malaysia yang telah dilumpuhkan oleh penindasan ISA, telah memulau pilihanraya umum pada tahun itu.

Kesimpulan mereka ialah sistem demokrasi kita merupakan demokrasi kapitalis yang palsu, parti pembangkang yang mewakili rakyat jelata tidak berpeluang untuk memenangi kuasa pemerintahan melalui sistem pilihanraya yang diperdayakan oleh kaum pemerintah.



Kesimpulan itu yang dibuat berdasarkan amalan dan pengalaman perjuangan mereka, telah menyebabkan barisan tersebut menjadi lebih radikal dan perjuangan jalanan yang dinamakan perjuangan massa, telah dilancarkan dengan lebih gigih lagi.

Namun ia telah mengundang penindasan yang lebih kejam dan menyeluruh. Dan akhirnya, Parti Buruh yang sudah dilumpuhkan, menemui ajalnya, dan Parti Rakyat terpaksa menyambungkan perjuangan perlembagaannya dalam serba kepayahan.


Categories: